T17E1 Staghound-lehké obrněné vozidlo
T17 byl zkonstruován v USA jako těžký obrněný vůz.Amerika ho však do výzbroje nikdy nepřijala,protože všechny vyrobené stroje byly dodávány Velké Británii a statním státům Commonwealthu.Obrněná vozidla se velmi osvědčila ve výzbroji 7.britské obrněné divize"pouštních krys"při bojích v Západní poušti.Na základě tohoto faktu nechala americká armáda vyvinout dvě podobná vozidla:Ford T17 6x6 a Chevrolet T17E1 4x4.Vozidlo Chevroletu Brity zaujalo a objednali 300 kusů,ale Američané své požadavky nakonec změnili.Ke konci roku 1942 se do Británie dostaly první exempláře,které se staly výzbrojí britských,kanadských,belgických a novozélandských jednotek.Vozidlo s označením Staghound mk I se vyznačovalo vysokou rychlostí ,velkým dojezdem,silným pancéřováním a hydraulickým otáčením věže,bylo proto účinné a oblíbené.Díky výkonnému zážehovému šestiválci(72 kW)a posilovači bylo jeho řízení skutečným potěšením.Staghound byl navíc snadno přizpůsobitelný k různým účelům.Na jeho základě vznikl protiletadlový dvojkulomet ráže 12,7 mm a také protitankový prostředek s věží tanku Crusader a 75 mm kanonem.Staghound Command byla varianta s demontovanou věží,rozšířeným spojovacím vybavením a kulometnou výzbrojí,kterou používaly pluky obrněných vozidel jako velitelský vůz štábu.Po válce přijala Staghoundy do výzbroje řada dalších států,např.Dánsko,Indie a JAR.Britové si je ponechali ještě několik let po válce.
Technicko-taktická data
Země původu:USA
Hlavní výzbroj:37 mm kanón
Pomocná výzbroj:tři.30-06 kulomety(v korbě,spřažený s kanónem,na střeše věže)
Pancéřování:9-44 mm
Bojová hmotnost:13,92 tuny
Délka:5,49 m
Šířka:2,69 m
Výška:2,36 m
Maximální rychlost na silnici:89 km/h
Dojezd na silnici:724 km
Osádka:5
Náhledy fotografií ze složky Americká obrněná technika